Do sbírky her, přinášíme fyzicky náročnou hru na 2–3 hodinky, která je schopná unavit i otrlejší členy kolektivů. Nechci psát, že hra je naprosto, úžasná, neboť každý kolektiv přijímá hru jinak, ale patří do skupiny her na, které se nezapomíná. Hra pochází zřejmě z nějakého kurzu prázdninové školy Lipnice, k nám ji přinesla a poprvé zorganizovala Iva Synovcová.
Typ | simulační, závod |
Fyzická zátěž | 4, 5 – velká až vyčerpávající |
Psychická zátěž | 3 – střední |
Příprava | 1 – 2 hodiny |
Lidí na přípravu | 4 |
Doba | 2 – 4 hodiny |
Lidí na hru | 2 + pro každou skupinu jeden mozek |
Počet hráčů | libovolný počet skupin minimálně po 5 lidech (min.2) |
Věk | libovolný |
Prostředí | přizpůsobitelná jakémukoliv terénu |
Denní doba | dopoledne, odpoledne, možno i v noci s osvětlenými stanovišti |
Roční doba | kdykoli |
Materiál | grafy zvířat, tabulka pro výpočty – ke stažení zde, vlastní zvířata |
Cíl hry | snaha o uživení co největšího počtu zvířat v ekosystému |
Je potřeba vytvořit zvířata v podobě různých drobných věcí. Uvádím seznam s tím co jsme používali:
Zvíře | Reprezentace | Počet kusů pro cca 50 lidí |
---|---|---|
štika | bílé žetony | 50 |
bělice | knoflíky | 100 |
perloočka | malá srdíčka ze slabého plechu | 200 |
řasa | nastříhaná zelená bužírka z drátu | 400 |
kuna | kinder vajíčka (takový ty žlutý) | 50 |
veverka | nastříhané kůže | 100 |
oříšky | skutečné oříšky | 200 |
čáp | červené žetony | 50 |
žába | nastříhaná látka vložená do sklenice s obarveným šodo a vodou | 100 |
komár | papírové kartičky | 200 |
Počet kusů závisí na také vzdálenosti jednotlivých nalezišť od centra hry. Čím dále, tím méně se podaří přinést věcí.
Dále je třeba připravit vzorník zvířat – na papír nalepíme vždy jednoho zástupce s daným popisem. Je nutné mít vybraná místa kde budou jednotlivá zvířata umístěna a nakreslit přehledný plánek kde je které zvíře. Tabulky pro zápis stačí vytisknout z přiloženého souboru a snažit se je pochopit. Popis tabulek je uveden na konci hry.
Přípravu jste zvládli a teď hurá dále. Jedná se velice vydařenou hru spojující fyzickou zátěž a logické uvažování. Na začátku je třeba rozdělit všechny hráče do skupin. Z každé skupiny vyberete po jednom zástupci (měl by to být někdo kdo je spolehlivý a nebojí se čísel). Tito zástupci představují mozky a ti si sesednou na jedno místo (nejlépe ke stolům postaveným do řady). Každý mozek vyfasuje tužku a jednu tabulku pro výpočty. Skupiny si připraví své působiště (nejlepší je stůl s židlemi) a můžete začít vysvětlovat pravidla.
Tam kde sedí mozci viditelně vystavíte plánek nalezišť jednotlivých zvířat a významy jednotlivých zvířat. Ekosystémy jsou obecně v přírodě systémy, které na sobě nějak závisí, vytvořila si je příroda a člověk se je bohužel často snaží změnit k obrazu svému. V naší hře máme 3 ekosystémy:
Čísla v závorkách znamenají, že pro uživení jedné štiky během jednoho roku je zapotřebí dvou bělic, čtyř perlooček a osmi řas, jinak štika chcípne. Hra se hraje celkem na 3 roky, každý rok trvá 30 minut (20 minut vlastní hra a 10 minut pauza), tedy na jedno roční období připadá 5 minut. Změny ročních období vyhlašuje šéf hry, který buď nehraje a nebo dělá mozek (je třeba aby radil ostatním mozkům při vyhodnocení). Při ideálním počtu lidí v jedné skupině (7), tedy 6 hrajících (ten sedmý je mozek) v každém roce 3 lidé běhají pro zvířata a 3 sedí u stolu a evidují přinesená zvířata a posílají běžce pro zvířata. Další léta se musejí běžci a myslitelé vyměnit. Při jiném počtu lidí je dobré dodržet poměr běžců a myslitelů v případě lichého počtu lidí je to na vás (doporučuji přidat lichého k běžcům). Běžci běhají pro zvířata která jim řeknou myslitelé a po jejich přinesení je nahlásí své skupině a hlavně svému mozku, kde i zvíře zanechají. Je důležité aby běžci hlásili přinesená zvířata na obě místa jinak vzniknou neshody. Poté platí to co řekne a má evidováno mozek.
Tedy po vysvětlení všech pravidel, obejití jednotlivých naležišť je možné zahájit vlastní hru. Každá změna období je nahlas oznámena a po konci celého roku je pauza 10 minut, behěm který si běžci odpočinou a mozci spočítají výsledky za uplynulý rok. Poté mozci oznámí kolik jejich skupina uživila zvířat, kolik jich chcíplo, zbylo a kolik získali bodů. Zvířata, která jsou z uplynulého roku se již následující rok živit nemusejí, ovšem v náročnější verzi této hry je možné zavést to, že je nutné uživit i zvířata z předchozích let.